Lulu is back in town
Abstract
Allmänna bakgrundsöverväganden
Som rättsfall för denna lilla betraktelse har jag valt i första hand Lulu-målet, men även Gudur-målet kommer att åtminstone omnämnas i sammanhanget. Båda fallen och de där aktualiserade frågeställningarna kom att diskuteras livligt i den svenska och nordiska sjörättsliga doktrinen under 1960- och 1970-talen. Detta var en period, då svensk rederinäring växte i omfattning, och då svenska rederier kom att få en framskjuten position inte minst när det gällde containertransporter. Containertransporterna främjade också utvecklingen av de kombinerade transporterna, där container med gods lättare kunde förflyttas med hjälp av olika transportmedel, t.ex. tåg/skepp, skepp/lastbil etc.
De nämnda avgörandena avdömdes inte i något rättsligt vakuum, utan liknande frågeställningar hade förekommit till avgörande i annan nordisk rättspraxis, både dansk, norsk och svensk. Lulu-fallet utgjorde ett bland några betydelsefulla svenska rättsfall på området. Lulu- och Gudur-målen kom också att utgöra viktiga parametrar i Kurt Grönfors banbrytande arbete Successiva transporter. Nedan ska jag alltså i första hand diskutera Luludomen.